
Hvilken verdi gir et markedsføringsbyrå til din nettbutikk?
Det å lage en nettbutikk er en ting, men i 2024 er det nesten umulig å bli funnet helt organisk og enda mer umulig å få salg igjennom organisk & passiv markedsføring. Skal du lykkes må du bruke penger på markedsføring, og den billigste markedsføringen får du gjennom Google og Sosiale medier.
Men kanskje er du helt grønn når det kommer til markedsføring og du står i en situasjon hvor du vurder å ansette et markedsføringsbyrå. Da burde du vite hva et markedsføringsbyrå faktisk gjør og hvilken verdi de faktisk skaper. Det er også en rekke ting du burde forberede på din egen nettbutikk før du velger å ta steget å leie inn hjelp.
Markedsføring og byråer skaper lite verdi uten sporing og datainnsamling.
Om du har prøvd å markedsføre på egenhånd, og du ikke har satt opp sporing med Facebook og Tiktok pixler, server tracking, Google tag manager. google analytics etc, da driver du å markedsfører i blinde, og det å leie inn et markedsføringsbyrå vil kun være bortkastet tid og penger.
Uten sporing og god datainnsamling får ikke algoritmene trent seg opp, og annonsene vil kun måle resultatet på et overfladisk nivå, som klikk, stop time, kommentarer, likes og delinger. Og er det den ønskede handlingen fra din markedsføring er jo alt bra og vel. Men om målet er leads eller salg, kommer du til kort og vil bruke tusner av kroner på noe som ikke vil gi deg resultater.
Så første steg før du du tenker på å leie inn et byrå er å få kontroll på sporing og datainnsamling.
Trenger du hjelp med å sette opp sporing, datainnsamling og Concent mode V2 for google?
kontakt oss for et pristilbud for oppsett for woocommerce og shopify her.
Hva gjør et markedsføringsbyrå i 2024?
Meta (Facebook & Instagram) markedsføring
For Facebook markedsføring vil et byrå fortelle deg:
- Du må gi Facebook nok tid til å lære seg å finne ditt publikum.
- Ikke endre annonsene etter publisering, det vil starte en ny innlæringsfase
- Ha så bred målretting som mulig, det å filtrere etter interesser og steder vil gi skyhøye annonsekostnader og er ikke vært det med mindre du driver en fysisk butikk.
- Bruk Fordel+ publikum
- Gi meta så mye tekster, bilder og videoer som mulig.
- Lag en video, det fungerer bedre og er billigere enn bilder nå
Om du ønsker å bruke et markedsføringsbyrå for å kjøre annonser på Meta, sørg for at de også lager innhold for deg, og ikke forventer at du skal lage innhold og de skal kun styre/optimalisere annonsen. I 2024 er det ingenting å optimalisere for, så lenge sporing og datainnsamling er satt opp riktig vil Meta gjøre det av seg selv.
Google markedsføring
Markedsføring igjennom Google sine kanaler er mye mer komplekst og vanskeligere å forstå. Men bruker du et byrå eller har samtaler med en KAM fra google vil de fortelle deg:
- Bruk Performance Max kampanjer, med et minimum budsjett på 300kr pr dag.
- Selger du fysiske produkter trenger du ikke å legge inn tekster, video, bilder eller annet, det holder med en feed fra Google merchant center. Da blir kampanjen som en google shopping smart annonse, bare med billigere kost per klikk.
- Selger du tjenester burde du legge inn så mye informasjon som mulig.
Skal du bruke et byrå i 2024 ville jeg personlig ha benyttet de for å optimalisere salg fra Goolge. Leads og klikk fra Google markedføring er generelt litt dyrere enn meta. Men personlig ser jeg mye høyere konverteringsrate fra Google enn hva jeg gjør fra Meta.
Minimum budsjett pr dag for resultatet: 150kr
TikTok markedsføring
Tiktok fungerer fortsatt utrolig bra for organisk innhold, men du må lage mye innhold for å lykkes på Tiktok over lang tid. Jeg har aldri testet å bruke et byrå med TikTok men utifra egne eksperimenter fungerer dette:
- Last opp 2-3 videoer og se hvordan de opptrer organisk. Den som funger best og som får flest likes bruker du i markedsføring.
- Tiktok fungerer best for spontankjøp under 599kr
- Bruk smarte annonser og la Tiktok velge publikum, Tiktok vil ikke treffe i starten, men bli ekstremt målrettet på sikt.
- Annonser fokusert – Hold deg til ett produkt eller ett tema.
Minimum budsjett for TikTok: 300kr eks mva pr dag.
Konklusjon
Oppsummert er det ingen ting et markedsføringsbyrå gjør som du ikke kan lese deg opp på selv, og klare å gjøre helt på egen hånd.
Er du heller ikke forberedt på å betale 300-600kr dagen for markedsføring i sosiale medier og på google, er det kanskje andre områder du skal jobbe med i din nettbutikk aller først. Et markedsføringsbyrå vil også aller helst at du har et budsjett på 1000kr dagen fra start, i tillegg til kostanden de tar for å sette opp alt. En annen faktor er også at du burde ha en konverteringsrate på over 1% for at markedsføring skal gi nok verdi og 2% om du skal ha inn et byrå.
Det et byrå derimot er gode på er kreative ideer, de er oppdaterte på trender og de kan skape mye innhold som tekster og videoer med bedre kvalitet enn hva du kan klare selv. De frikjøper også din egne tid fra å drive med markedsføring, slik at du kan jobbe med andre områder av nettbutikken.
darknet site darknet marketplace